niedziela, 31 sierpnia 2014

Podsumowanie czerwca, lipca i sierpnia 2014 (powyżej 50000zł!!!)

Trochę chorowałem, ale już jestem z powrotem. Zapraszam na podsumowanie inwestycji i dzięki, że jesteście ze mną! Tym razem trochę dłuższy post jako rekompensata.


Kapitał początkowy: 1 500 zł (wrzesień 2009 r.)
Zainwestowany kapitał: 50 000,00 zł


Wartość razem: 57 325,14 zł


No i kolejna bariera za nami. Właśnie osiągnąłem barierę 50 000 zł. Tyle właśnie zainwestowałem. Mogłem kupić sobie samochód, markowe ciuchy lub chociaż komputer najnowszej generacji. Świadomie żyję skromnie i oszczędzam. Dzięki temu udało mi się oszczędzić już tak wiele.


Akcje New Connect

Najpierw rzut oka na wykres NC Index.


Po pierwsze wykres przebił właśnie historyczne minimum (musicie uwierzyć mi na słowo). A po drugie powyższy wykres raczej nie zachęca do zakupów. Widać rosnący trend spadkowy i drastyczne obniżenie obrotów. Wygląda to trochę tak, jakby coraz więcej osób chciało pozbyć się akcji, a brakowało chętnych do zakupów.

Ja sam chciałem pozbyć się akcji Ogranic Farma Zdrowia, ale dzienne obroty ostatnio są poniżej 100 zł. Ja wiem, że to mała spółka, ale 100 zł dziennie to kwota odstraszająca przyszłych inwestorów. Może powinni zatrudnić animatora?

Plasma System broni honoru. Obroty są na takim poziomie, że można sobie pozwolić na drobny pakiecik dla urozmaicenia portfela. Martwi za to spadek kursu akcji o 1/2 w ciągu roku. Spółka jest w wyraźnym trendzie spadkowym. Mimo tego ciągle trzymam ją w portfelu.

Umówmy się, że obu spółek z New Connect na razie nie będę sprzedawał. Obie spółki są przyzwoite, więc będę je trzymał przez jakiś czas i odkładam plany sprzedaży. Zamiast tego może coś dokupię, żeby kwota pozycji nie biła w oczy.



Certyfikaty strukturyzowane

Ta pozycja w najbliższym czasie powinna mocno wzrosnąć. Mam sporo gotówki w portfelu i nie zawaham się jej użyć :)

RCFS4ESX - cena jest całkiem zachęcająca. Bardzo prawdopodobne, że ten kupię ten certyfikat. Najprawdopodobniej w tym tygodniu ustawię zlecenie kupna na cenę o jakieś 10% niższą od ceny rynkowej. Wejdzie to wejdzie.

RCFS3W20 - kolejny kandydat do kupna, choć polskie akcje są mniej przewartościowane od europejskich. Nie zaszkodzi dokupić trochę w razie spadków.

Poza tymi certyfikatami nie widzę innych wartych uwagi. Jeśli ktoś zna, to proszę o komentarz.

Fundusze Inwestycyjne

Ok. 30% to bezpieczna pozycja. Dzięki temu, że część pieniędzy zainwestowałem w TFI, to nie musiałem się bać o nadmierne straty, kiedy leżałem w szpitalu. Mimo tego spodziewam się, że pod koniec roku funduszy będzie mniej niż 25%. Zamierzam się teraz skupić na bardziej ryzykownych instrumentach, aby uatrakcyjnić blog. Domyślam się, że czytanie o tym, że ktoś zainwestował w fundusz pieniężny nie jest ciekawą lekturą.

Waluty

Stało się! Moja prognoza zaczyna się sprawdzać. Złotówka się osłabia. Nic dziwnego. W trudnych czasach kapitał odpływa z ryzykownych rynków. Szczególnie kurs dolara bije ostatnimi dniami rekordy. Walut mam sporo w portfelu, ale może coś jeszcze spekulacyjnie dokupię. Może CHF? Co myślicie?

Gotówka

Prawie 20 000 zł kisi się na koncie. Ok. połowę planuję zainwestować. W pierwszej kolejności oszczędności pójdą na zakup certyfikatów. Potem waluty i może trochę TFI. 10 000 zł to wg mnie kwota, która daje mi bezpieczeństwo. Reszta niech pracuje i rodzi zyski.

Mój komentarz

To nie jest grupa wsparcia tylko blog inwestycyjny. Nie będę więc narzekał na zdrowie tylko omówię, jak widzę sytuację na giełdach. Mam świeżą głowę, bo ostatnio nie miałem dostępu do mediów gospodarczych.

Po pierwsze obroty. Wyraźnie widać brak OFE. Na giełdzie panuje marazm. Już najbardziej widać to na spółce LPP. Kto to widział, żeby na pierwsze transakcje na spółce z Wig20 trzeba było czekać nawet godzinę albo i dłużej.

Po drugie małe spółki. Nie tylko New Connect spada. Także i Wig250 zalicza spore spadki. Nie ma tu co prawda historycznych minimów, ale ten indeks ostatnio tak nisko był ponad rok temu. To także nie wróży dobrze na przyszłość.

Po trzecie wojna. Jeśli wybuchnie jakikolwiek konflikt zbrojny w naszym regionie, to i na giełdach może się wiele dziać. Paradoksalnie może to zarówno zwiastować zyski jak i straty. Czas wojny to dla gospodarki złoty okres. To właśnie wtedy drastycznie rosną inwestycje w niektórych branżach (nie tylko zbrojeniowej). Giełda wtedy nie skupia się na wyniku wojny tylko na rosnących zyskach firm i winduje ceny akcji. Tak więc inwestorzy powinni przysłuchiwać się temu, co dzieje się na Ukrainie. Jeśli ktoś stroni od ryzyka, to może warto rozglądnąć się za bezpiecznymi przystaniami? Za taką wg mnie uchodzą Australia i Szwajcaria.

Po czwarte złotówka. Jeśli nasza waluta będzie się ciągle osłabiać, to również wiele może się w naszej gospodarce zmienić. Może wycieczki zagraniczne i benzyna nie będą wtedy dla nas tanie, ale gospodarce może to bardzo pomóc. Firmy zagraniczne mogę zwiększyć inwestycje, a eksporterzy będą spijać śmietankę. To właśnie na nich zalecam skupić się w swoich inwestycjach. Warto też zrewidować osobiste wydatki (zwłaszcza raty kredytów walutowych).

Tradycyjnie życzę wszystkim wysokich zysków!

25 komentarzy:

  1. ,,Mogłem kupić sobie samochód, markowe ciuchy lub chociaż komputer najnowszej generacji. Świadomie żyję skromnie i oszczędzam. Dzięki temu udało mi się oszczędzić już tak wiele." - to tak samo jak, obecnie również prowadzę taki tryb życia, bo wiem że w niedalekiej przyszłości będziemy mieć lepiej.Jeśli chodzi o inwestycje, ja sam osobiście spóźniłem się z inwestycją w dolara, ale to z powodu braku gotówki - myślę że ominęło mnie jakieś 20% - 30%.To że masz trochę inwestycji w fundusze pieniężne to może jest nieco ,,nudne" - ale to chodzi głównie o Ciebie i o Twoje zyski z inwestycji, a nie o to że dla kogoś blog może się wydawać nieatrakcyjny - jeśli go uatrakcyjnić poprostu zwiększ częstotliwość pisania postów.Czytam bloga regularnie i mam nadzieje że pomimo przerwy spowodowanej stanem zdrowia nie przestaniesz pisać o swoich inwestycjach, życze zdrowia.

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajnie ze wrociles, pozdrawiam fbOb

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dobry wynik oby tak dalej. Im nudniejszy portfel tym często najlepsze zyski, więc oby nudy zawsze dużo:D. Ja do takiego portfela właśnie dążę.

    http://ieveryman.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo pieniądze lubią ciszę :) Takiego ci życzę

      Usuń
  4. Witam. Szczerze mówiąc odkąd Zbyszek z APPFunds przestał publikować wyniki swoich inwestycji to brakowało dobrego bloga w tej materii. Zwlaszcza takego który przetrwały dużej niż kilka miesięcy. Dzieki ze piszesz. Zdrowia życzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! Czytelników na moim blogu jest niewielu, więc chyba nie ma popytu na tego rodzaju blogi. Takie mam odczucia.

      Usuń
  5. Ja po ostatnich przebojach zdrowotnych nieco zweryfikowałem swój pogląd na życie i oszczędzanie. Ciebie widzę, że takie wątpliwości nie dopadły :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nabrałem trochę pokory, ale też i zaciętości :)

      Usuń
  6. Gratuluję przejścia przez tak olbrzymi próg czyli 50 tys.
    Sam jestem na początku takiej drogi, ale dzięki temu blogowi widzę, że się da.
    Choć nie ukrywam, że zbieram na nowy sprzęt, aby moją pracę ulepszyć i zarobić na tym. Wydaje mi się, że nowy laptop zwróci się z nawiązką.

    OdpowiedzUsuń
  7. Powiem Ci ze przez ostatnie miesiące wchodziłem tu kilkadziesiąt razy sprawdzając czy wróciłeś-))).Taka rada nie pchaj sie w ryzykowne instrumenty żeby uatrakcyjnić bloga bez odpowiedniej wiedzy chyba ze takową posiadasz..OK waluty wyczułes i troszku do przodu natomiast Uni Dolara sprzedałeś w dołku niestety.

    OdpowiedzUsuń
  8. Gratulacje!

    I coś słyszałem o ciekawej możliwości zarobienia kasy na CZK ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. te Certyfikaty strukturyzowane mnie zaciekawiły, gdzie to można kupić?

    OdpowiedzUsuń
  10. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  11. Gratulacje przekroczenia progu 50.000 zł! Teraz to juz pójdzie z górki :)
    Czasami najtrudniej jest zbudowac taki nudny portfel, bo każdy chciałby ekscytowac się 50% stopami zwrotów. Człowiek chyba z natury nie lubi nudy w żadnej postaci.

    Jednak mając 50k pln wzrost o 1% to juz aż 500zł zysku :)
    Widać, że trzymasz się swojego planu/strategii i to popłaca! Oby tak dalej!

    Lubie czytać Twoje podsumowania - taki motywator to systematycznego oszczedzania (plus można czasami 'podkraść' jakies pomysły na inwestycje ;)

    Nie myślałeś może o inwestycji w akcje amerykańskie, zamiast trzymania tego na rachunku? Można by zakupić 3 akcje dobrych dywidendowych 'czempionów' i co kwartał czerpac zyski z dywidend.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W ostatnim akapicie chodziło o inwestycje waluty (dolarów)...

      Usuń
  12. Gratuluje wyników, jest czego zazdrościć. Ja jestem dopiero na początku drogi inwestowania, dlatego podziwiam ludzi, którzy są już na takim etapie. Mam nadzieje, że i mi się poszczęści.

    OdpowiedzUsuń
  13. Gratulację! Jesteś przykładem na to, iż racjonalne inwestowanie i trzymanie się swojej strategii popłaca. Sam nie mogę się doczekać, aż mój kapitał osiągnie tę kwotę, jak na razie inwestuję od roku, a mój kapitał nie przekroczył 15 tysięcy.

    OdpowiedzUsuń
  14. Gratulacje uzasadnione, bo Twój przykład rozbija wiele nieścisłości. Wydaje mi się, że wzbogacenie portfela o kruszce jest uzasadnione. Zadaj pytanie na http://www.mennicawroclawska.pl/contact.php w razie wątpliwości, choć wątpię że je masz :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Szkoda, blog upadł.

    OdpowiedzUsuń
  16. Szkoda, moze kiedyś powroci

    OdpowiedzUsuń
  17. To się nazywa niezły zarobek - wart inicjatywy.

    OdpowiedzUsuń
  18. Dość dobrze ci poszło - gratuluję takiego rezultatu, oby było jeszcze więcej z biegiem czau.

    OdpowiedzUsuń
  19. Fajnie jest widzieć, że niektórym się powodzi :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo fajny jest ranking chwilówek od credy24 - to właśnie dzięki niemu jesteśmy w stanie zdobyć pieniądze w tak prosty sposób. Dzięki porównywarce firmy muszą rywalizować o najkorzystniejszą ofertę, co bardzo pozytywnie odbija się na nas - na konsumentach :)

    OdpowiedzUsuń

Wyraź swoje zdanie. Nie musisz się logować.