sobota, 1 kwietnia 2017

Podsumowanie marca 2017

Wreszcie jest ciepło. Czy w portfelu inwestycyjnym jest równie dobrze?


Kapitał początkowy: 1 500 zł (wrzesień 2009 r.)
Zainwestowany kapitał: 99 500,00 zł

Wartość razem: 149 139,86 zł zł (+8 568,48 zł zł m/m)

Kolejne 2 000 zł dopisałem do swoich oszczędności. A jakie są wyniki inwestycji?


Kruszec

Znów niewielki spadek. Raz rośnie, raz spada.

Nieruchomości

Jestem właścicielem 2 garaży. Jak zwykle zgarnąłem 520 zł za ich wynajem. Całkiem spora kwota. Z najemcami nie mam najmniejszych problemów. Nowy najemca mojego nowego garażu raz tylko zadzwonił, ale porozmawialiśmy sobie dłuższą chwilę i wszystko wyjaśniliśmy. Z najemcą pierwszego garażu czasem spotykam się, kiedy kupuję piwko w jego sklepie.

Te garaże to na tę chwilę strzał w 10. Pieniądza za wynajem wpływają regularnie na rachunek, a kłopotów praktycznie nie mam. Zainwestowałem 45 000 zł, ale wg mnie było warto.

Akcje

Marzec to kolejny wspaniały miesiąc dla moich spółek.

Ailleron i IMS wzrósły o 13% w ciągu miesiąca! To niesamowite. Nie zakładałem takich wzrostów nawet w optymistycznym scenariuszu. Jestem zadowolony z tych inwestycji.

Pozostałe spółki radziły sobie różnie. Na Kruku jestem już pod kreską, ale na ten moment nie mam zamiaru ciąć strat na tej spółce.

W marcu postanowiłem zgarnąć zysk z inwestycji w Oponeo. Zarobiłem 47%, co wg mnie jest niesamowitym osiągnięciem.

Mam świadomość, że giełda przeżywa ciężkie chwile. Inwestorzy chcą chyba zainkasować wypracowane zyski. Z tego powodu trzymam rękę na pulsie i wyjdę z akcji, jeśli sytuacja nie ulegnie poprawie. Szkoda byłoby zmienić zyski w straty.

Obserwuję: LiveChat, Enter Air, Amrest.

Fundusze Inwestycyjne

W związku ze sprzedażą akcji Oponeo postanowiłem zainwestować w kolejny fundusz. Tym razem padło na sprawdzony fundusz Ipopema m-Indeks. W zasadzie nie jest to fundusz tylko ETF na indeks mWig40. Wierzę we wzrosty średnich spółek, więc stąd ta decyzja. Zobaczymy, jak sprawy się potoczą. W razie spadków utnę straty.


Gotówka

Poziom gotówki jest neutralny. Ciągle mam przestrzeń na kolejne zakupy. Jeśli nic się nie zmieni, to może kupię niewielki pakiet akcji którejś ze spółek SWig80?

Mój komentarz

Marzec poświęciłem głównie na poszukiwanie mieszkania w moim mieście. Rozglądałem się za rozkładowymi mieszkaniami niedaleko centrum. Ceny są wysokie, ale potencjalne zyski z wynajmu są zachęcające. Jeszcze będę szukał odpowiedniego mieszkania. Mam zamiar oglądnąć kilka z nich w kwietniu. na ten moment widzę, że ceny interesujących mnie mieszkań kształtują się w granicach 7,5 - 8 tys/m2. Czy to dużo? Może i tak, ale wg mnie ceny wynajmu rekompensują koszty kupna. Wyliczyłem, że nawet w bezpiecznym wariancie jestem w stanie zarobić min. 3% netto.

Ostatnio ciekawią mnie również ceny walut. Złotówka w marcu umocniła się wobec USD i EUR. Może coś kupię, jeśli złotówka będzie kontynuować aprecjację.

Zauważyłem, że od momentu rozpoczęcia mojej przygody z inwestowaniem oszczędziłem już prawie okrągłe 100 000 zł. Co ciekawe wartość mojego portfela to prawie 150 000 zł, więc prawie dokładnie o połowę więcej. Bardzo cieszy mnie, że dzięki swojemu uporowi i wiedzy byłem w stanie to osiągnąć.

Chciałbym przy tej okazji podziękować wszystkich czytelnikom, a zwłaszcza tym, którzy pomagają podjąć mi dobre decyzje inwestycyjne. Dzięki Wam ten blog ciągle funkcjonuje!

28 komentarzy:

  1. Bardzo to ładnie wygląda. Zostalo 19 lat. Do tej pory oszczedzanie trwa 9. Cel 0.5 mln do osiagniecia. Tyle ze 500 tys raczej nie wystarczy aby zyc z procentow. Poziom cen za 19 lat bedzie pewnie o 50% wyzszy niz obecnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na emeryturze nie jest już potrzebna tak duża kasa jak za młodu. Zwłaszcza, gdy ktoś przywykł do oszczędnego trybu życia.

      Usuń
    2. To sie zdziwisz. Opieka lekarska panstwowa nie istnieje. Lekarstwa kosztuja. A stary czlowiej to nie ma pasji, nie chce zwiedzac, nie chce prowadzix ogrodu.

      Usuń
    3. Co ty opowiadasz? Lekarstwa to jedyne wydatki starszych osob. To mlodzi musza miec wiecej niz starsi. Poza tym starsi maja jeszcze emeryture.

      Usuń
  2. Adam. Z 5 tys odkladasz 2. Zycie kosztuje 3. Zona nie pracuje? A dzieci? Dosyc niski poziom wydatkow. A wakacje? Jakies hobby. Czy tylko sciubienie tych pieniedzy. Przeciez jak bedziesz mial 50 lat to nie bedziesz ich umial wydac. I tak cale zycie z kalkulatorem? To nie lepiej dzialalnosc otworzyc (kapital juz masz) i zarabiac np. 10 tys? I zyc Adam i podrozowac i wydawac na przyjemnosci. Ja wydaje min. 20 tys rocznie na podroze z zona. Przez 20 lat uzbieralo sie juz ok. 200 tys na podroze. A ty Adam gdzies byles czy tylko praca.dom.garaz.itp?
    Pozdrawiam
    &

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zarabiam 4 tysiące i utrzymuję z tego żonę i dziecko. Jakoś dajemy radę. Nie wydaje mi się, że pan Adam "dziaduje", co sugerujesz. A Ty oszczędzasz na przyszłóść?

      Usuń
    2. Nie ja to powiedzialem. Tak oszczedzam ale nie wszystko poza niezbednymi wydatkami. Mam wiele turystycznych hobby : narty, rowery gorskie, zeglarstwo, wedrowki gorskie, zwiedzanie Polski, biegi maratonskie. To wszystko kosztuje i nie załuje zadnej zlotowki. Zyje oszczednie i pomagam finansowo rodzicom.

      Usuń
  3. @up Nie każdy lubi podróżować, po co komuś narzucasz swój styl życia?!

    Nie zawsze wydawanie pieniędzy = szczęście. Chyba bardzo jesteś podatny na reklamy, bo w nich właśnie o to chodzi, żeby wydawać pieniądze :D

    Tak samo podróże. Strony reklamujące podróże zarabiają na prowizjach od biletów, noclegów, aut. Ich praca to zmiana nawyków ludzi, żeby myśleli, że będą szczęśliwsi podróżując i wydając na to 200 tys. zł :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiesz a wyrokujesz.
      WsYstkie podroze to wlasne poszukiwanie noclegow wlasnym samochodem i wylacznie Polska. Taki jestem patriota ze wydaje u siebie.
      Nikomu nic nie narzucam: zadalem pytanie. 2x to oszczednosci z tych 200k czyli 400. Ale tez nie zamierzam nie pracowac od 50-tki. Pachnie mi to lenistwem.

      Usuń
    2. Autor wydaje sie ciezko pracowac na swoje oszczednosci. Do lenia mu daleko. Na starosc bedzie mogl podrozowac z oszczednosi. Zdrowie wtedy juz coa raz gorsze, wiec plan wg mnie ciekawy i realny.

      Usuń
  4. & - jest tez coś takiego jak zbieranie wspomnień i przeżyć w sposób materialistyczny, tzn. nie po to by być ale bo po to by "zaliczać" miejsca. Jedni liczą podróże, inni wydane na nie pieniądze. Być znaczy zdystansować się od tego co materialne a nie przekierować strumień dochodów z oszczędzania na konsumpcję. Można i 20 tys zł miesięcznie wydawać a nie "być".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam 20 k miesievznie niestety a juz wydac tyle to nie miesci mi sie w glowie. Masz racje kolekcjonuje wspomnienia, zdjecia, filmy i przyjaciol z ktorymi podrozuje i sie bawie.

      Usuń
  5. 3% to mało z wynajmu, musisz wyciągnąć więcej bo lada chwila dostaniesz więcej z lokaty, więc po co ładować się w mieszkanie (remonty, szukanie najemców, rozliczenia z US - to kosztuje czas). Musi wyciągnąć minimum 6%. Nie spiesz się z zakupem, oglądaj mieszkania ale jeśli pojawi się prawdziwa okazja - działaj szybko. Dlatego lepiej kupować za gotówkę, bo jak jest okazyjna sprzedaż to mało kto będzie czekał aż dostaniesz kredyt. I teraz najlepsze. Jeśli wyciągniesz te 6% z inwestycji i kupisz 3-4 mieszkania to rzeczywiście przy oszczędnym trybie życia i jakiejś mało obciążającej działalnosci (np. bloga) z którego wyciągniesz jeszcze 1000 zł będziesz mógł żyć sobie spokojnie. Więc te 500.000 zł to jest realny cel i możesz już niepracować albo pracować naprawdę niewiele przed 40 r.z. Ja mam taki plan i jestem już w połowie drogi, jak nic się nie schrzani to za kilka lat przestaję pracować. Nie będę żyć jak milioner, ale nie będę też bidować.Czego i Tobie życzę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jakos to male ambitne. Inwestowac trzeba w siebie aby zarabiac godnie i godnie zyc. Kupic sobie cos fajnego gdzies pojechac a nie wegetowac. Z definicji załosne te planiki. Ja wole pracowac i zyc jak milioner dokad sie da.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a ja wolę mieć 40 h tygodniowo życia więcej zamiast rzeczy które psują mi się po 2 latach użytkowania (vide smartfony) :) dla mnie inwestowanie w sobie to czas dla bliskich, czas na książki, filmy i muzykę którą lubię. w dzisiejszych czasach to czego potrzebujemy do szczęścia jest za darmo albo jest tanie (spotify 20 zł miesięcznie, ebooki o 50% tańsze niż wydania papierowe, filmy na wszelkiego rodzaju niedrogich seriwsach). Jedynie podróże kosztują dużo, ale na to też są sposoby (np. zamiana mieszkań). Z 4000 zł miesięcznie 1 osoba bez kredytów może naprawdę dobrze żyć. A by mieć te 4 koła trzeba mieć 4 mieszkania i pozamiatane :) ale jak wolisz być współczesnym niewolnikiem to Twoja sprawa ;)

      Usuń
    2. To właśnie ty jesteś współczesnym niewolnikiem, bo musisz codziennie rano wstawać do pracy, której nie lubisz, by wydać to na swój rozpasany tryb życia. Gdybyś trochę oszczędził, to pewnego pięknego dnia mógłbyś pozwolić sobie na rzucenie pracy i skupieniu się na swoich pasjach, kiedy nie będziesz jeszcze na nie za stary.

      Usuń
  7. To super.Naprawdę ambitne.

    OdpowiedzUsuń
  8. Drogi Ynwestorze. Bardzo fajnie się to układa. Powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  9. Odpowiedzi
    1. Jak to wyliczyłeś? Aktualna wartość portfela przez kwota oszczędności? Przecież to bzdura! Gość wpłaca je co miesiąc, więc nie miał ich 7 lat temu!

      Usuń
  10. Ekstra wyniki. Napisz cos wiecej o doborze spolek do portfela - czym sie kierujesz?

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawe zestawienie. Kolejna osoba udowadnia, że warto inwestować. Super :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Podziwiam takich ludzi jak ty, ja wole wydawać na bieżąco i cieszyć się życiem. :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo dobry pomysł z tymi garażami. Nie jet to tak drogie jak mieszkania, a zawsze to nieruchomość. Policzyłam, i z 45000 zł na lokacie ok 1,5% miałbyś ok 45zł zysku :) wiec przepaść..

    OdpowiedzUsuń
  14. Wynik na plus brawo! Niestety, ale ja nie mogę się pochwalić takim wynikiem.

    OdpowiedzUsuń
  15. Podsunąłeś mi bardzo fajny pomysł z tym garażem. To rzeczywiście stabilna inwestycja. Pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń
  16. no i z takiego wzrostu można być dumnym - bardzo dobry wynik! gratuluję ci!

    OdpowiedzUsuń

Wyraź swoje zdanie. Nie musisz się logować.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...