sobota, 2 lipca 2016

Podsumowanie czerwca 2016 (BrEXIT)

Na dworze gorąco. Na giełdach też gorąco. Zapraszam do podsumowania inwestycji portfelowych w czerwcu 2016.


Kapitał początkowy: 1 500 zł (wrzesień 2009 r.)
Zainwestowany kapitał: 83 000,00 zł

Wartość razem: 108 058,09 zł (+2 622,14 zł m/m)

W tym miesiącu oszczędziłem standardowe 1 500 zł. Co miesiąc oszczędzam, by móc inwestować jak poniżej...


Kruszec

Złoto jest bezpieczną przystanią w niebezpiecznych czasach. Potwierdziły to reakcje na wyniki referendum w sprawie BrEXIT-u. Sami zobaczcie.


Nieruchomości

Najemca zapłacił w terminie. 350 zł wpłynęło na moje konto. W pobliżu mojego garażu rozpoczęła się kolejna budowa. Tym razem będzie to niewielki blok mieszkalny. Teren został ogrodzony i kilka "dzikich" miejsc parkingowych zniknęło. Dla mojego garażu to dobra informacja.

Akcje

W ciągu miesiąca giełdą zadrżało. Nie wyszedłem z inwestycji i wyszło mi to na dobre. Kurs akcji wrócił do pierwotnych poziomów. Na plus zaskakuje LiveChat. Wręcz zastanawiam się nad zainkasowaniem zysku, bo jest lepiej niż się spodziewałem.

Obserwuję (podobnie, jak miesiąc temu): Integer, Synektik, Hortico

Fundusze Inwestycyjne

Miesiąc temu wspominałem o zamiarze konwersji części funduszy do bardziej ryzykownych. Niestety na początku miesiąca byłem na urlopie, a potem nie dokonywałem gwałtownych ruchów z powodu zamieszania w związku z BrEXITem. I co z tego wyszło?

Tylko jeden fundusz zanotował stratę w zeszłym miesiącu. Tym samym fundusz Polonez praktycznie zapewnił sobie wyjście z mojego portfela. Najprawdopodobniej przekonwertuję ten fundusz na bardziej ryzykowny jeszcze w lipcu.


Gotówka

W czerwcu nie inwestowałem w nowe aktywa. Postanowiłem odbudować poziom gotówki. W lipcu zapewne wydam część na jakąś nową inwestycję. Czas pokaże.

Mój komentarz

Największym zaskoczeniem czerwca był wynik referendum dot. BrEXIT-u. Do ostatnich chwil byłem przekonany, że zwolennicy Unii wygrają. Dla rynków BrEXIT był szokiem i giełdą mocno wahnęło. Na szczęście na rynki powrócił względny spokój. Teraz wszystko w rękach polityków.

Muszę przyznać, że na tym całym zamieszaniu wyszedłem nadzwyczaj dobrze. Czerwiec był dla moich finansów bardzo udany głównie ze względu na złoto i akcje spółki LiveChat. Co prawda reszta portfela zanotowała stratę, ale ważne jest, jak prezentowała się całość.

Mam nadzieję, że Wasze portfele również zyskują. Zapraszam do dyskusji w komentarzach.

20 komentarzy:

  1. nnieźle nieźle. te fundy pieniężne chcesz przerzucić na akctjne mimo zamieszania dot. breksitu? to rozsądne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze jest ryzyko. Na tę chwilę jeszcze niczego nie przeniosłem.

      Usuń
  2. Gratulacje. Dzięki tobie zainteresowałam się giełdą. Do tej pory inwestowałam tylko w fundusze. Na początku jest ciężko, ale wierzę, że będzie dobrze :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Zapraszam do komentarzy. Możemy sobie wzajemnie pomagać i dzielić się spostrzeżeniami i doświadczeniem.

      Usuń
  3. Cieszę się, że tak dobrze ci idzie. Skąd bierzesz wiedzę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uczelnia, książki, internet. W tej kolejności.

      Usuń
  4. Adam wydajesz 2500 zł z 4000 zł, możesz z grubsza opisać swoje koszty życia? Pytam bo wydaje mi się, że możesz oszczędzać więcej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rachunki, żona, samochód, czas wolny... Myślę, że żyję jak standardowy Kowalski po 30-tce. Jakie oszczędności proponujesz?

      Usuń
  5. Nieźle, z miesiąca na miesiąc coraz lepiej

    OdpowiedzUsuń
  6. ok zastanawiam się jeszcze czy odkładasz zawsze 1500 a nie np. 1580? odkładasz 1500 i resztę wydajesz do czysta czy te liczby są tylko poglądowe?. Parę dych miesięcznie więcej odłożonych przez 20 lat daje niezłą kwotę. Wychodzi, że się zakotwiczyłeś na 1500 i koniec, spróbuj wycisnąć więcej np. 1550, i poszerzaj tę granicę z miesiąca na miesiąc(tc).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ale żeby te nie dziadował. 1,5k to i tak sporo przy takich dochodach.

      Usuń
    2. Jestem zadowolony ze swojego poziomu oszczędności. Ostatnio mam wiele pokus, żeby więcej wydawać. Wielokrotnie myślałem nad obniżeniem poziomu oszczędności, ale póki co wytrwałem. Nie chcę za bardzo obniżać poziomu życia, żeby też mieć z niego przyjemność. Mam świadomość, że mógłbym oszczędzać więcej, ale z rozmysłem tego nie robię. Mam nadzieję, że zrozumiecie.

      Usuń
    3. ok rozumiem, najważniejsze żeby robić wszystko w zgodzie z sobą, pozdrawiam :)(tc)

      Usuń
    4. "Ostatnio mam wiele pokus, żeby więcej wydawać. " Wiele osób ma problem w ogóle z odkładaniem oszczędności, nie mówiąc już o systematycznym oszczędzaniu. Są, jak nakręceni. Wpadnie nieco gotówki do ręki, to już pędzą wydawać. Później zadłużenie debetowe, na kartach kredytowych, a na końcu spirala niewypłacalności. Dlatego potrafiąc oszczędzać, znajdujesz się w grupie osób najlepiej pojmujących to, czym jest pieniądz i jakie profity może przynieść w przyszłości. Gratulacje :)

      Usuń
    5. Albert Einstein powiedział kiedyś: "Procent składany to ósmy cud świata. Ci, którzy go rozumieją, zarabiają na nim. Ci, którzy nie rozumieją, muszą go zapłacić".

      Myślę, że ja rozumiem mechanizm procentu składanego. Staram się zarabiać dzięki niemu. Myślę, że już powoli to widać na wykresie, który staje się parabolą. Z biegiem czasu będzie jeszcze lepiej.

      Usuń
  7. Kolega wyżej ma rację, praktykuję to już od jakiegoś czasu właśnie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda nieźle. Ja zastanawiam się nad zainwestowaniem w waluty - opłaca się próbować? Mam na myśli zakup np. 1000 euro i czekanie na wyższy kurs lub coś w tym stylu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy sposób jest dobry. Rzecz w tym, żeby kupić tanio i sprzedać drogo. Waluty to nie jest najłatwiejszy sposób, ponieważ transakcja dużo kosztuje. No chyba, że wolisz forex, ale to hazard.

      Ja wolę akcje.

      Usuń
  9. Gratuluje wyniku i trzymam kciuki za kolejne wzrosty. Mam pytanie odnośnie zakupu srebra/złota. Fizyczne, czy certyfikaty ?? W jaki sposób następuje zakup. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Wyraź swoje zdanie. Nie musisz się logować.